RECENZE: Pavel Hrdlička - Kdo s ohněm zachází

Název: Kdo s ohněm zachází
Název v originále: Kdo s ohněm zachází
Autor: Pavel Hrdlička
Série: Václav od Černého koně
Počet stran: 287

Frána Koňhuba je lapka z jižních Čech, který se po příjezdu do Prahy snaží dostat mezi juráty – obávanou a nebezpečnou skupinu banditů, kteří přepadávají, kradou a které se stále nedaří polapit. Frána se na sebe snaží upozornit splněním nebezpečného úkolu – založením požáru na staroměstské radnici a krádeží jedné z radničních knih. Protože však pořád nedostává zaplaceno, stále se o peníze hlásí a zároveň za sebou nechává mrtvoly, protože všechny považuje za zrádce. Kdo jsou však vlastně ti tajemní juráti? Lze se mezi ně vůbec dostat? A kdo si od Frány objednal podpálení radnice?

Kdo s ohněm zachází je historickým detektivním příběhem, který volně navazuje na Hrdličkovu prvotinu Smrt nosí rudé škorně a která opět čtenářům představuje podrychtáře Václava od Černého koně, jenž je pověřen vyšetřováním požáru na radnici. I zde známe spoustu indicií od samotného začátku, další se dozvídáme velmi brzy, takže pak při čtení můžeme pozorovat samotného Václava, jak se postupně snaží přijít na všechny souvislosti a dát si vše dohromady. Kromě požáru má však Václav na starosti i další případy – okradení a zostuzení biskupa Jana či podezřelé machinace se zlatem, s nímž pracuje Ital Anselmo, nedávno přistěhovalý do Prahy a podezřelý z defraudace. Jak to všechno spolu souvisí? A souvisí to spolu vůbec nějak?

Zprvu nesouvisející události však do sebe začínají zapadat, jak Václav postupuje ve svém pátrání. Na knihách Pavla Hrdličky tak obdivuji, s jakým umem se autorovi výborně daří sepsat zpočátku dějově zamotaný román, který Hrdlička na konci skvěle logicky rozplétá, a vy se dozvídáte všechno, co potřebujete. Navíc je vše opět výborně zasazeno do skvěle zobrazeného historického pozadí, které má autor detailně nastudované. Závěr knihy pak znovu obsahuje (pro lepší orientaci) seznam postav, tehdejší měny a měrových jednotek, které jsem jako laik ocenila.

Zároveň mne baví, jak dokázal autor do románu vměstnat humorné průpovídky, které celý příběh skvěle odlehčují. Kniha si nehraje na nějakou prvoplánovou komedii – ty humorné prvky tu jsou skoro jakoby omylem či náhodou – tak jako v běžném životě člověk čas od času pronese něco zábavného, nebo něco ironického či sarkastického, co jiným může připadat jako zábavné. A já tohle mám prostě ráda – rozhovory, které původně asi nemají být primárně k pobavení, ale zábavně vyznívají. Hrdlička vedle toho vykresluje jednotlivé postavy zcela přesvědčivě, reálně, plasticky. Navíc u těch postav, které se objevily v předchozí knize, můžeme sledovat jejich vývoj. Také velmi oceňuji to, jak autor udržuje vysokou laťku, co se postav týká.

Já jsem jednoduše opět spokojená a rozhodně doporučuji všem, kdo mají rádi odpočinkové historické detektivky s humorným nádechem. 100 %

(Recenze byla poprvé uveřejněna 7. února 2017 na Databázi knih.)