středa 5. února 2020

RECENZE: Anna Musilová - Tamařino souhvědí

Název: Tamařino souhvězdí
Název v originále: Tamařino souhvězdí
Autor: Anna Musilová
Počet stran: 319

Tamařino souhvězdí po svém vydání doslova obletělo sociální sítě a většina čtenářů na tuto knihu pěje ódy. Váhala jsem, zda si mám tuto knihu přečíst - dlouho jsem nebyla přesvědčená o tom, zda je to kniha pro mne. Ale nakonec byla a já jsem ráda, že jsem si knihu mohla přečíst.

19letá Liv začíná studovat na právech, která ale už od samého začátku nesnáší. Co jí ale zbývá, když se na vysněné studium fotografie nedostala a otec chce, aby z ní bylo něco pořádného… V kavárně, kde si Liv přivydělává, se však jednoho dne objeví tajemná žena Tamara. A Livin život se tím obrátí zcela naruby…

Já jsem tak moc ráda, že jsem si tuto knihu mohla přečíst – jedná se totiž o nádherný, i když velmi bolestivý čtenářský zážitek!

První, co bych ráda vyzdvihla, je autorčin styl psaní. Anna Musilová se rozhodně může pyšnit bohatou slovní zásobou a tím, jak obratně se slovy zachází. Text působí velmi vyspěle a také hodně propracovaně. Autorčin styl psaní je poetický, dějové i myšlenkové pasáže jsou psané s lyrickým nádechem. Občas jsem měla pocit, jako bych se při čtení dívala na nějaký krásný obraz, u kterého se má čtenář zastavit, dlouho si ho prohlížet, zamýšlet se. A to bylo naprosto skvostné.

Autorka v Tamařině souhvězdí odvážně otevírá řadu témat, zdánlivě běžných a obyčejných. Ale je v nich ve skutečnosti velká síla, protože se jedná o témata, která se niterně dotýkají každého dospívajícího člověka, který opouští dětský svět a pomalu vplouvá do světa dospělých. Konec střední školy – a co potom? Práce, škola? A co když se člověk nedostane na ten obor, který chtěl? Co s tím? A nebo první vážné vztahy – vydrží? Nevydrží? Jak se vypořádat s rozchodem? A co takhle důvěra či nedůvěra rodičů, když se mladý člověk snaží postavit na vlastní nohy? Nejen tímto se Anna Musilová zabývá v Tamařině souhvězdí a daří se jí to na výbornou. Ačkoliv témat na rozebrání je mnoho, autorce se podařilo sepsat komplexní příběh, který skvěle drží pohromadě a působí uceleným dojmem od začátku až do konce.

Když jsem mluvila o tom, že se jedná o bolestivé čtení, souviselo to hlavně s tím, s čím se jednotlivé postavy musí potýkat. Neúspěch, zklamání, překážky – to jsou věci, které jsou čtenářům více či méně důvěrně známé a se kterými se musíme poprat i po emocionální stránce. Stejně tak i hrdinové Tamařina souhvězdí si prožívají bolest, smutek, ztrátu, větší či menší problémy se sebevědomím, deprese, pocity nejistoty. Celková atmosféra knihy je tak velmi melancholická, smutná, bolestivá. Ale ne bezvýchodná, protože se Anně Musilové podařilo do příběhu vměstnat i zrnko naděje, že i z největšího průšvihu může vést cesta ven.

Silným aspektem knihy jsou i postavy, které se člověku dokážou vrýt pod kůži. Nejvíce se autorka samozřejmě věnuje hlavní hrdince Liv, kterou na začátku knihy poznáváme jako začínající vysokoškolačku. Zlomenou, nešťastnou a jakoby vysílenou životem. Postupně pak sledujeme její postupný přerod – skrze další její životní zkušenosti, bolest a zklamání vidíme její dozrávání a osobní růst. A to mi přišlo na knize naprosto fascinující. Autorce se tento křehký a místy dost útrpný přerod podařilo zachytit zcela věrohodně a přitom s potřebnou citlivostí. Za srdce mne ale chytily také osudy Tamary a také Liviny kamarádky Johany, které zde hrají silnou roli, ale nedozvíme se o nich zas tolik detailů jako o Liv. Přesto mi ani jedna nebyla lhostejná a musela jsem o nich hodně přemýšlet.

Já jsem touto knihou přímo okouzlena. Dávám samozřejmě 100 %, 5 hvězd z 5 a moc doporučuji. A už teď vím, že si knihu budu muset někdy přečíst ještě jednou a tentokrát o dost pomaleji, abych si mohla ještě víc užít ten krásný poetický jazyk a ty krásné, hluboké myšlenky!