RECENZE: Anna Beatrix Bártová – Prokletí Schwartzovy vily

Název: Prokletí Schwartzovy vily
Název v originále: Prokletí Schwartzovy vily
Autor: Anna Beatrix Bártová (Sabina Huřťáková)
Nakladatelství: Petrklíč
Počet stran: 222

Na tento román jsem byla hodně zvědavá. Jednak pro to téma a žánr, které kniha Prokletí Schwartzovy vily nabízí, ale také kvůli autorce Anně Beatrix Bártové, vlastním jménem Sabině Huřťákové, kterou ráda sleduju na YouTube a na Instagramu. A tak mne přirozeně zajímalo, s čím se tato autorka může pochlubit. Jak se mi kniha líbila?

Nora a Leo jsou mladý manželský pár, který čeká svého prvního potomka a který doposavad žije u Leových rodičů. Jelikož je Leova matka dost svérázná a dost těžko se s ní bydlí v jedné domácnosti, hledají tito manželé své vlastní bydlení. Zdá se, že mají štěstí, protože mají možnost nastěhovat se do staré secesní vilky, a to za vskutku směšné peníze, čehož rádi využijí. To ale ještě netuší, že následující léta pro ně nebudou procházkou růžemi. Protože co když dům kromě jeho stálých nájemníků obývá ještě někdo další?

Dobrých duchařin, které by působily věrohodně, byly čtivé a člověk by z nich mohl být nadšený, je podle mého názoru jako šafránu. A tak jsem moc ráda, že se Prokletí Schwartzovy vily na tento pomyslný seznam může směle zapsat. O to větší radost mám z toho, že se jedná o knihu z pera české autorky.

Anna Beatrix Bártová mne uchvátila již samotným začátkem – prolog této knihy je dost drsný, syrový, hodně silný a pro mne dost nečekaný. Přiznám se, že mi z toho nebylo vůbec dobře. Rozhodně bych do autorky neřekla, že se vytasí s něčím tak krutým. A podle reakcí dalších čtenářů jsem nebyla jediná. To však není myšleno jako něco negativního, ale naopak. Autorka rozhodně ví, jak své čtenáře připoutat ke svému textu – v případě Prokletí Schwartzovy vily se jí to rozhodně povedlo, za což dávám palec nahoru.

Po drsném a značně nepřívětivém prologu následuje trochu pomalejší rozjezd děje, což jsem ale uvítala. Autorka si podle mého skvěle připravila prostor na to, aby pak v druhé polovině knihy mohla pomalu stupňovat napětí a akci, aby vše dovedla do skvěle vygradovaného závěru, který byl smrští řady dech beroucích událostí. Způsob, jakým byl příběh vystavěn, se mi moc líbil, hodně mi to sedlo a vyhovovalo mi to.

Nutno také říci, že A. B. Bártová má hodně rozvinutou slovní zásobu, kterou s přehledem a hlavně přirozeně a plynule využívá, aby trefně popsala prostředí, vystihla rozpoložení svých postav či posunula děj příběhu směrem, kterým potřebuje. Kniha se mi četla hodně dobře, stylisticky se mi to zdálo plynulé, bez nějakých větších zaškobrtnutí. Co také oceňuji, je zapojení historických událostí a historických reálií, které byly podstatné pro děj knihy. Je pravda, že jsem v tomto ohledu laik, ale z knihy jsem měla dojem, že autorka skutečně ví, o čem mluví. Především se mi líbilo, že zvolila srozumitelnou formu, jak tento historický akcent předat svým čtenářům, aby to zároveň nebylo na úkor plynulosti děje.

Vyzdvihnout bych chtěla i atmosféru, která z této knihy sálá – čím víc se blížíte konci, tím je to intenzivnější. Zvlášť druhá polovina knihy je hodně silná a plná akce, má spád. Celková pointa knihy je hodně znepokojivá a dost mi z toho mrazilo. Baví mne, jak se tu reálný, skutečný život, který by mohl prožívat kdokoliv z nás, prolíná se světem nadpřirozena, který by nikdo z nás zažít naopak skutečně nechtěl, protože je to drsné a velmi znepokojivé, jak jsem již zmínila. Celou tu tajuplnou atmosféru, která nás v knize čeká, navozuje již samotná obálka, kdy si pozorný čtenář jistě všiml duchů za okny. Ta hra s detailem je v tomto ohledu naprosto bravurní.

Jedinou výtkou, kterou mám, je tak připomínka k jedné z postav, u níž se mi zdálo, že její osobní život byl popsán na můj vkus až příliš detailně – s ohledem na to, že se jedná o vedlejší postavu, bych si asi uměla představit, že se této postavě nebude tolik věnovat tolik prostoru. Ale to je jen můj názor a můj problém. Jinak nemám, co bych knize vytkla.

Celkově hodnotím knihu na 95 %, 5 hvězdiček. Pokud máte rádi duchařiny a hledáte něco, co se odehrává v našem prostředí, mohu tuto knihu rozhodně doporučit.