pondělí 2. září 2019

RECENZE: Scott Reintgen - Nyxia


Název: Nyxia
Název v originále: Nyxia
Autor: Scott Reintgen
Série: Nyxia (1. díl)
Nakladatelství: Dobrovský
Rok vydání: 2019
Počet stran: 380

Knihu Nyxia bylo jednu dobu vidět snad úplně všude a nešlo se jí takřka vyhnout. Přiznám se, že jsem se bránila tomu si tuto knihu koupit – právě proto, že to bylo úplně všude. Já se těmto vlnám knih, které jsou tak moc promované, snažím vyhýbat, protože jsem se už párkrát spálila. Ale pak mne na Nyxii nalákaly slevy v Dobrovském (klasika) a já si knihu nakonec pořídila. Jsem ráda, když mohu říct, že toho nelituju.


Na palubě vesmírného plavidla Genesis se setkáváme s deseti mladými lidmi, kteří byli vybráni pro speciální misi na planetu Eden, kde bude jejich úkolem těžit vzácnou a mocnou látku jménem nyxia. Během letu se bude tato skupinka učit různým dovednostem, aby pak na planetě byli schopni plnit svůj úkol. Ale jen osm z deseti bude moci na planetu ve skutečnosti vstoupit. Účastníci mise se tak musí hodně snažit, aby se dostali mezi těch osm šťastných. Mezi nimi je i hlavní hrdina knihy Emmett, z jehož pohledu celý příběh sledujeme. Jaké šance Emmett má?




Jak jsem psala již výše, Nyxii jsem zprvu vůbec neplánovala číst. Teď si ale zpětně děkuju, že jsem se do knihy pustila, protože minout ji by byla chyba. Není to sice nějaké převratné, inovativní dílo, ale pozornost si jistě zaslouží. Já ji asi četla ve správnou chvíli a ve správném rozpoložení, protože jsem si Nyxii skutečně užila, ač to nepřináší nic vysloveně nového.

Oblíbila jsem si hodně hlavního hrdinu Emmetta, z jehož pohledu sledujeme celý příběh. Pro tento jednostranný úhel vyprávění je to právě Emmett, kterého ze všech postav poznáváme nejblíže. Postavy, které se s Emmettem tolik nekamarádí nebo s nimi Emmett přichází do styku nejméně, naopak poznáváme jen povrchově a spíše vyvolávají mnoho otázek. Já si hlavního hrdinu oblíbila pro jeho povahu – nedělal ze sebe za každou cenu dokonalého, protože dokonalý skutečně nebyl. Chyboval, rozhodoval se občas i dost špatně, ale snažil se učit ze svých chyb, k věcem se snažil postavit čelem, i když to bylo někdy hodně těžké. Snažil se chovat nejlépe podle svého svědomí, ačkoliv podmínky to často nedovolovaly. Viděli jsme mu takřka do hlavy, což mi hodně pomohlo se snahou chápat jeho činy a způsob uvažování.

Kniha je hodně akční, dynamická, má spád. Příběh plyne hodně rychle kupředu, ačkoliv se to někdy nemusí tak zdát, když postavy tzv. jen trénují a vylepšují si své statistiky. Autor píše hodně čtivě, a i když do příběhu zapojil popisy lodi, některých míst atp., nikdy to nebylo na úkor děje. To se mi hodně líbilo a myslím, že to byla rozhodně výhoda. Kniha tzv. frčela kupředu a nikde se zbytečně nezastavovala. Vzhledem k tomu, že mi tento román nepřišel v ničem zas tak výrazně inovativní, bylo by nějaké zastavování na místě spíše na škodu. Naštěstí tomu tak ale nebylo. Z knihy je výrazně patrné, že je příběh psaný pro mladší publikum, ale mě to nevadilo – s tímto faktem jsem počítala od samého začátku.

Zároveň pozitivně oceňuji to, že se Reintgenovi podařilo vytvořit skvělou atmosféru, která se nesla v duchu soutěživosti. Jednotlivé postavy mezi sebou bojují o místo na planetě. Tím, jak trénují a plní různé úkoly, získávají body do statistik, což je pro ně hnacím motorem a velmi silnou motivací. Vedle toho je atmosféra protknuta jistým tajemstvím, protože čím víc pronikáte do děje, tím víc máte pocit, že vedení společnosti, která misi vyslala, něco tají. A vy jako čtenář to za každou cenu chcete odhalit.

Přiznám se, že na některých místech mi Nyxia připomínala Enderovu hru od O. S. Carda. Snažím se ale tyto dvě knihy nijak nesrovnávat, protože by Nyxia musela zákonitě propadnout na celé čáře. Ale cítila jsem, že se Reintgen nechal Enderovou hrou inspirovat.

Knihu každopádně hodnotím velmi vysoko – 95 %, 5 hvězdiček a mohu ji doporučit. Plných 100 % nedávám proto, že se jedná o první díl z trilogie a já od dalších dílů čekám trošku víc. Tak snad se dočkám.

Žádné komentáře:

Okomentovat